search

Tuesday, 25 December 2012

~Sabar~



Assalamualaikum n salam sejahtera...

Since jadi penganggur kat rumah n menanti hasil tanaman anggur tu,, aku jadi lebih banyak berfikir tentang hidup, n tentang kehidupan. Ehh, hidup n kehidupan tu sama la ngeng.. Adoihh.. Tetiba jadi rajin nak search tentang benda2 yg b'faedah likes kewujudan roh, tentang seksa alam kubur, tentangperhubungan muhrim mahram semua tu lah. Dulu x cam ni tau. Maybe sbb nothing to do at home.. So, when i read about that, rasa mcm ibecame more matured. cewahhh... kdg2 dah rasa mcm diri ni useless sbb xdpt keja apa smua lagi la kan, tapi alahaiiiiii itu bkn la terokk sgt pun,,itu buat terokk namanya..shouldbe thank u Allah coz give me mak ayah yg still boleh support makan pakai semua nih. Alhamdulillah..Cuba renungkan mereka yg xda mak ayah lagi, survive sorg2 ats bumi Allahni, susah payah cari duit duit sbb nk sara diri, dh xda sesapa yg mereka boleh mintak duit kan..pity them.. So, brsyukur la dgn apa yg kita ada.. Pasal keja tu, slow2 cari, itu semua rezeki kan, soal rezeki ni hak Allah, Dia yg tentukan. Kita hanya mampu berusaha n bersabar.. Dia akan balas usaha n sabar kita 1 hari nanti... Insyaallah..

Wassalam

Saturday, 22 December 2012

~Job Hunter~




Assalamualaikum n salam sejahtera...

perghhh dh lama xmenaip kt blog nieh,,ni bukan sbb bz ka apa,, ni sbb xingt password.. jangan cakap password, emel address untk blog ni pun xingt, sbb jarang guna emel tuh.. baru2 ni ja jumpa balik emel nih,,siap ngn password lagi,,,hehehe. setaon lebih dah terlupa kewujudan blog nieh..xpa jgn upa diri sudahh..


okeh,,,fyi,,im job hunter now.. Since i graduated last october, im just stay at home.. Nothing to do.. So bored.. Sometimes i got jealous 2 my frenz who have the job and make their own money. Some of them could buy da own car. Ohsem right? But i just have 21k hutangggg ptptn...sgt x ohsemm.. cpt2la dapat keja. Nak jugak merasa duit sendiri. Dah berangan nak belanja family with my own salary.. I know masa tu akan tiba nanti. Cepat or lambat jah. I 100% believed my rezeki will come soon.. Wait n see.. Insyaallah.


Wassalam

Friday, 23 December 2011

~Hey Masalah~

Alahai masalah...huhh,,banyak sangat masalah sekarang nieh..merungut pun xguna...dulu2 kawan aku penah cakap yang x baekk ooo kalu mengeluh,,kiranya macam teruk sangat la masalah tuh..lepas pada tu bila nak ngeluh ja terus teringat balik kata-kata kawan aku tuh..ada betolnya dan memang betol pun..watpa nak mengeluh,,dalam hidup nieh semua orang ada masalah, xkira la berat atau x masalah tu,, ia tetap masalah...Allah beri kita masalah sebab dia sayangkan kita..kiranya ujian la...Allah tu baek..Dia x uji kalu kita x mampu nak lalui.. bukan macam ujian dalam exam tuh, xmampu pun kena uji jugak... So, kena fikir satu ja, setiap masalah ada penyelesaiannya dan ada hikmahnya...konsep ni memang aku genggam kuat2 lahh...bila ada masalah jangan terus merungut,,chilll suda.. ada apa dengan masalah?? hey masalahh! aku ada ALLAH YANG MAHA BESAR laaa,,kau tuu KECIKK jaa... haaa,,sekarang nampak tak sapa besar sapa kecik?? watpa nak runsing2 dengan masalah kecik tuh,,kita ada Allah la, Dia lagi besar la...DIA ada tuh nak tolong kita..so jangan takut2 ngan masalah okey...chillll....smilee.. :-) *tadah tangan, mintak pertolongan Allah*

Sunday, 11 December 2011

~Gerhana Bulan Penuh~

Salam...
10/12/11.....berlakunya gerhana bulan penuh..bila bumi, bulan dan matahari berada dalam keadaan selari,,jadilah gerhana bulan ni..waktu kecik dulu, selalu dengar orang cakap gerhana bulan ni jadi sebab matahari makan bulan, jadinya bulan pun sakit la, sebab tu jadi merah2 camtuh..hahaha,,mitos nak bagi budak2 senang paham agaknya....ramai gila orang datang Planetarium Negara nak cerap bulan ni haa...subhanallah cantik sungguh ciptaan Allah nieh kan...lagi cantik kalu wat solat sunat gerhana kan..ramai jugak org solat gerhana dkt Masjid Negara.

Rasulullah SAW : Sesungguhnya matahari dan bulan adalah tanda dari tanda-tanda kebesaran Allah. Kedua-duanya tidak gerhana disebabkan matinya seseorang atau disebabkan lahirnya. Tetapi kedua-duanya merupakan dua tanda dari tanda-tanda kebesaran Allah menakutkan hamba-hambanya. Apabila engkau melihat perkara tersebut hendaklah engkau solat dan berdoa sehingga gerhana itu hilang pada padangan“. (HR. Bukhari dari Abi Barkah).

okay,, ni antara gambo2 yg diambil kat sana,,tp bkn direct capture la, through skrin teleskop ja....;-)











wassalam..sesungguhnya ciptaan Allah itu tiada tandingannya...;-)

Thursday, 20 October 2011

~Alahaiii Mata~



Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Apa itu illusi mata?? tak tahu?? sila search google...I just wanna tell u that jgn mudah tertipu dengan mata anda.. Maksudnya jangan mudah tertipu dengan apa yang anda lihat. Mata ni Allah cipta cukup hebat, byk kegunaannya, tp kita jgn pula salah guna. Orang cakap dari mata turun ke hati, tapi sebelum nak turun ke hati tu kena la pandai2 beza apa yang kita nampak secara zahir tuh adakah ia sama dengan batinnya. Mata ni mudah sangat menipu kita dan kita pun tertipu. Don't judge a book by its cover la omputih ckp.
Gambar2 kat bawah ni la yang dinamakan ilusi mata,haa jom test mata masing2,,hebat tak hebatt..



 ada nampak tak titik kelabu dalam gambar nieh?? kalu nmpak tu masalah la,,,xda warna kelabu pun dlm pic nieh..heheh


adakah garisan kedua2gambar tersebut lurus??lurus  or bengkok erkk??sebenarnyaa LURUSSS.....



sila fokuskan mata anda di titik tengah, kelihatan  titik pink bergerak mengililingi titik tengah,,teruskan perhatian..................apa yang anda nampak?? mana datangnya warna ijau tu n mna peginya pink2 tersebut??


gambar  ni pun sama kes macam gambar kat atas,,mna ilangnya warna-warni tuh? can anyone explain it??




 pic sebelah ni kelihatan bergerak2..padahal tak bergerak pun...cuba fokus pada satu titik sahaja..tenung lama2 n taraaaa,,,pic ni dh berhenti bergerakk...;p


adakah garis pada pic di bawah sama panjang????



ada 5 rusa dalam rajah dibawah..lets find it...;-)



siapa dapat cari 11wajah dalam pic nieh,,meh cni aq nak pinjam mata dya..;p



sini pulak ada 7ekor kuda...aku dh jumpa dahh...;)



orang cakap ada seekor kucing dalam pic nieh..heehhhh! tipu ka hape??xnmpakk punnn..



macam mana mau pakai ini cincinn???downnn




try baca warna perkataan tersebut,,bukan baca tulisannya..baca laju2 taw...;-)


last but not least,,try this..tenung titik tengah tu dalam 10saat,,fokus btoi2,,lupakan masa depan sekejap,,then,tgk kat dinding....u can see the image oh this pic..;p



ilusi kat bawah ni aku plg suka..camna leyh jadi cmtu??alahaii mataa...
pic kat bawah ni nampak pompuan menari mngikut arah jam, betol tak?
 tp cuba bg perhatian lebih pada kakinya, arah putaran tersebut akan bertukar mngikut arah lawan jam.. aigooo.....;-)


Selamat mencuba rakan-rakan...sekarang dah nampak kan yang mata kita ni yg selalu menipu kita,,so lepas ni jangan percaya sgt pada benda yang kita nampak,, ilusi ja smua tuh..heheh...

contohnya:
cik long kaki gosip : weyh, mamat, ang taw dak aku nmpak bini ang dating ngn laki mna ntah td,,ishh3.
abg long dil : yaka weyh??xpa la,,sok aku cerai  ngn dya..

 p/s: abg long ni jgn nk prcya sgt la..cik long kaki gosip tu kena tipu ngan mata dya sendiri,,,so diharapkan abg long dil siasat betol2 dlu k...sekian, wassalam..;-)

Thursday, 13 October 2011

~Quotes Of Life~

How to motivate ur ownself?? Banyak cara yang boleh kita guna untuk recovered diri yang kononya down lah.. masing2 punya style kan...aku punya style kalu kononya nk naekkan semangat nieh,,i just read the motivated quote...hehe...google jah,,byk quote dlm tuh,,xperlu la nk pegi jmpa pakar motivasi...kalu nk jumpa pun ok jugak,,tp kalu hari2 tension cmna??xkan nk pegi jmpa hari2 kot...sket2 tension, sket2 tension..wat asgment xreti jah tension,,nk mandy tp org ramaii, tensionn...buzz kt ym kwn,,kwn xreply,tensionn...nmpk org bisik2,,tensionn kononya bisik2 pasal kita..For me,,xpayah nk tension2 sangat,, senyum2 jah...kalu rasa down tu citer la kt kwn,,tp kawan pun kdg2 byk keja laen lagi dr nk dgr citer kita tueh...kdg tuh pura2 dgr jah sedangkan dalam hati tengah menggayakan 'tgn dibahu mata pandang atas',,mana kita tahu kan??...hehe...baca quote pun boleyh menaikkan semangat kita jugak..ce try bca...kalu xbrsemangat jugak xpelah,,wt la apa2 yang patot,,jgn nk maen terjun2 bangunan pulak..bengong nmanya tuh...;-)














Wednesday, 12 October 2011

~Ohh lidah~

Ada mata pandang, ada telinga dengar, ada mulut mulut diam.. Eh,kalau dikurniakan mulut, ditambah pulak dengan kurniaan suara kenapa nak diam..cakap lah kan...Bukan susah pun nak bercakap kan,,tapi sebab bukan susah tu la yang akan menyusahkan diri..bercakap memang mudah,,tapi bercakap jangan sebarang cakap, kelak binasa diri.. sebelum nak bercakap tu kena jugak fikir kesan baik buruknya..jangan sampai ada yang terasa hati..kalau orang dah terasa hati dengan kita ni susah..boleh ja nak mintak maaf,,tp still terkesan kan.jadi, kalau boleh jgn la sampai sakitkan hati org..tp nak wat camna,, kita pn manusia jugak,mesti la tak lari dr kesilapan kan. Hmm, ni bukan la nak nasihat or what, just nak cakap ja,,kalau boleh kita jangan la nk ckp2 belakang pasal org laen,,xsuka itu la ini lah..kenapa??semua org suka anda erk?? kita kena la ingat, tak semua orang suka kita kan.. kalu kita xsuka pasal seseorang tu pun,,xperlu la nak pegi cerita kat org laen, knapa x direct ja gtaw org tuh..kita kena percaya pada karma..sekarang kita ckp buruk org,,tp xmustahil org pun akan ckp buruk kita..kdg2 kata2 tu yang akan menunjukkan diri kita sebenarnya..lidah ni tak bertulang,sbb tu kdg2 ckp sesedap rsa ja kan..tp kita ada akal,,boleyh beza baek buruk sebelum nk keluarkan kata-kata tuh..jangan disebabkan lidah, ada hati yang disakiti..
renung-renungkan dan selamat beramal...wallahhualam...