search

Thursday 27 December 2012

~Bukan Memilih Kerja Tapi Mengejar Cita-cita~



Assalamualaikum n salam sejahtera...

Amboihhhhh tajuk.. Aku dari start menaip balik nieh asyik cakap pasal keja ja kan?? Almaklumlah dah 2 month grad tapi still xdpt keja lagi. Baru skrg rasa mcm mana rasa susahnya nk dpt keja n duitt!! Stress ke kak xdpt keja? For me, aku xdak la stress sgt, cause i'm already set in my mind that sampai masa rezeki  untuk aku akan tiba jugak nanti. Tapi yg xbest tuh bilamana mak ayah xcakap pape pun, tetiba org luar pulak yg trlalu caring tanya why xkeja lagi?? adoihh, kalau tanya saja xpa, ini cakap kita memilih keja pulak. itu yg xbest tuh..
Okeh, macamnih..dekat Malaysia ni mmg banyak kerja kosong sebenarnya. Tapi jgn la cakap dekat org yg still xdapat keja tu 'memilih kerja sgt, itu yg xkeja2 lagi tuh'. Jangan!! Bukan maksud dia nk memilih pekerjaan. Bukan macamtuh.. (ehh,,mcm defend diri je nih..hehe).. tak lah, pada pendapat aku, mereka bukan memilih kerja tapi mengejar cita2..mcm aku sendiri la kan, aku ni bukan memilih pekerjaan, cumanya aku kalau boleh n diizinkan, aku nak la keja yg berkaitan dengan kos yg aku amek kt U dulu.hehe
Okeh, berbalik kepada tajuk..mcm ni sebenarnya, sesetengah org tuh mmg dh ada cita2 n impian dia dari dulu lagi..so berbekalkan semangat, mereka ni study smart n hard untuk capai apa yg mereka nak.. contohnya, org tu nk jadi chemist.. So, dia study, study n study smpai la dia dh genggam ijazah dalam bidang yg dia nak tuh. dia dh grad la kiranya.. skrg dia tengah cari kerja. *dia yg disebutkn itu bukan aku taw* :-) cari punya cari, n dia pun sedar banyak gilerrr peluang pekerjaan kt malaysia nieh.. akan tetapi. peluang untuk menjadi chemist ataupun yg ada kaitan ngan chemistry sgt la sikit (ni contoh je taw sbb byk je job vacancy yg related to chemistry).. yang banyaknya kerja operator, pmbantu takbir n so on la yg mmg xda kaitan ngan bidang dia tuh. memandangkan dia pun bukanlah memilih sgt kerja, dia pun apply la kerja trsebut untuk sementara waktu. tunggu dan tunggu, xdapat jugak. okeh, bukan salah dia pun kan. dh bukan rezeki.
Okeh, skrg aku imagine yg aku ni boss company2 kt luar sana la,, in case aku nk amek pekerja pun, of course aku nak cari someone yg ada xperience n yg study pasal sesuatu pekerjaan tuh. contohnya kalau nk cr akauntan, sure la nak yg ada degree in accountancy. so kalu si dia yg ada degree in chemistry tu, xkan la boss nak amek jadi akauntan kan..? Betol x?. kesimpulannya, si dia tadi diisytiharkan masih xdapat kerja dan masih mencari kerja yg bukan sesuai dengan dirinya, tapi sesuai dengan kos yg dia dh amek kt U. Jadi, isu memilih pekerjaan nih bukan ada pada semua org okeh,,sesetengah org tu mungkin lah, tp x semua. Dah tu, jgn la kita ckp kat kengkawan kita yg masih penganggur tu memlilih kerja. maybe dia ada matlamat dia sendiri dan yang pasti mungkin belum rezeki dia lagi.. sekian. akhir kata, aku doakan semua kawan2 aku dapat apa yg mereka nakk..gudluck..

Wassalam..

No comments:

Post a Comment