search

Sunday 30 December 2012

~Fikir Dulu Sebelum Kawen~


Assalamualaikum n salam sejahtera..
Aku baca paper metro smlm, muka depan story pasal "Surirumah 17 Tahun Maut Dipukul Suami".
Okeh, story tu buat aku sedar yg sebelum melangkah ke alam perkahwinan, KEMATANGAN itu sangat penting dan perlu okeh.. Sedih, baru 6 bulan kahwen, dh maut sebab sedikit salah paham jah. Perkahwinan tu didirikan untuk kita lahirkan generasi akan datang, ini tidak, dh jadi bunuh2 pulak..Yaa,, mungkin dah sebab ajal dia kan. Tapi itu lah, seharusnya dalam rumah tangga kena ada tolak ansur, kalu bergaduh tu kena settle slow2 la.. aku xkawen lagi, so maybe aku xtaw kan. Aku masa umur 17 tahun pun xreti apa pun lagi, xmature lagi aku umur cmtuh.. Kawen awal bagi aku bagus jugak untuk elakkan maksiat,lagipun kalu dh sampai seru mana leh lawan takdir kan, tapi pokok pangkalnya ilmu rumah tangga kena ada, kematangan kena ada. Memang ramai nak kawen muda, tapi xsemua mampu kawen di usia muda..Jangan sebab kawan2 dh kawen, kita pun rasa nak kawen.. Kena tahu dan kena ambik tahu yang besarrrrr gila tanggungjawab seseorg tuh apabila dh melangkah ke alam perkahwinan.. Kena tahu tanggungjawab masing2 xkira laki or perempuan.. Jangan pandang remeh bab2 tanggungjawab nih taw.. Tanya diri sendiri dulu mampu x aku ni kawen awal? mampu x aku ni pikul tanggungjawab nanti? Mampu x aku ni urus rumahtangga nanti? Mampu x aku bimbing isteri aku nanti? Mampu x aku jadi suami yang terbaek? Mampu x aku jadi isteri yang terbaek? n banyak persoalan lagi yang harus difikirkan.. Kalau mampu just go on,, kalu belum mampu xpa, persiapkan diri untuk jadi mampu.. Belajar lagi.. Jangan nak exam ja baru nak belajar.. Nak kawen pun kena banyak belajar taw..Ilmu rumahtangga kena ada, kena cari. Baru boleh dirikan rumahtangga yang aman damai n diredhai.. Jangan terburu2.. Allah dh tentukan jodoh kita.. Ajal maut, rezeki, jodoh smua Allah dh tentukan.. Kita doa n usaha.. We do the best, Allah do the rest.. Nice....
Btw, skrg ujung2 tahun ni mmg musim org kawen la kan, kawan2 aku ramai yg dh brtunang n dh kawen, n yg dh pregnant punada..wahhhh,,,aku pulak excited ni weyh..seronokk tgk org kawen, cantekk..hehhe...pastu dah pegi kenduri, mula la masing2 tanya sesama sendiri giliran sapa pulak lepas nih...aduhaiiii,, aku pun xtaw lah...belum ada jodoh lagi la.. kan soal jodoh tu Allah ja yg tahu.. tanya aku memang sure la aku xtahu..hehe...
Kepada yang ada dah ada calon tuh, boleh la merancang untuk ke fasa seterusnya,, memang kita hanya mampu merancang dan Allah yang tentukan.. Memang perancangan Allah itu yang terbaek.. Tapi berdoalah moga perancangan kita tu seiring dengan perancangan Allah...Insyaallah..

Wassalam...

No comments:

Post a Comment