search

Tuesday 6 September 2011

'Kamu'


Kamu,
Mengapa dirimu datang,
Menjadi tetamu tak diundang,
Dikala namamu terhakis difikiran,
Melayang hilang diingatan.

Kamu,
Di mana kamu selama ini,
Di saat wajahmu masih dihati,
Ketika hati masih mengharap,
Walau bicara tak terungkap.

Kamu,
Tanpa ku duga,
Dirimu menjelma,
Menghulur salam menyapa khabar,
Hati ini lantas berdebar,
Mengingat kenangan yang kian pudar.

Kamu,
Andainya dirimu tahu,
Hati ini gembira dikala itu,
Mengenang kembali nostalgia lama,
Yang mungkin dirimu lupa.

Kamu,
Kamu hadir tika itu,
Menabur bunga dihatiku,
Sejambak rasa kamu luahkan,
Bicara manismu aku telan,
Dan kepercayaan dipertaruhkan.

Kamu,
Mungkinkah aku alpa?
Mengharapkan dirimu lupa sengketa lama,
Mungkinkah aku lemah?
Membuka hatiku untuk diratah,
Atau,
Mungkinkah aku bodoh?
Memikirkan dirimu sebagai jodoh.

Kamu,
Kamu datang bila jiwamu kekosongan,
Kamu hadir bila hatimu kesakitan,
Kamu menjelma bila langkahmu kebuntuan,
Dan,
Kamu kemari bila dirimu kekusutan.

Namun,
Kamu berlalu bila dirimu bahagia,
Bersama kehidupan yang lebih bercahaya,
Mungkin si dia lebih berharga,
Kamu pergi bila jiwamu terisi,
Tanpa jejak untuk diikuti,
Seolah aku insan tak berhati.

Ketahuilah wahai ‘kamu’,
Aku ini bukan barang mainan,
Yang bisa kamu ambil bila diperlukan,
Yang bisa dibuang bila tak digunakan,
Aku ini cuma insan biasa,
Yang punya hati dan rasa.

Kamu,
Berdendamkah kamu terhadap diri ini,
Sehingga begitu aku diuji,
Bahagiakah kamu dengan caramu?
Gembirakah perlakukan aku begitu?

Kamu,
Tidak layak aku persoalkan,
Segala perlakuan dan perbuatan,
Ku tahu aku punca permasalahan,
Yang kerap kali kamu luahkan.

Kamu,
Hati ini tidak tertahan,
Walau dipinta beribu keampunan,
Walau kucerita sejuta kebenaran.
Tetap saja diriku dipersalahkan.

Kamu,
Ketahuilah,
Diri ini bukan penat,
Tapi diri ini tidak kuat,
Melayan kamu seikhlas rasa,
Akhirnya hatiku yang merana.

Kamu,
Pergilah dari hati ini,
Jangan kamu kembali lagi,
Jika datangnya hanya sementara,
Yang membuat hatiku terluka.

Kamu,
Aku doakan kamu bahagia,
Bersama insan teristimewa,
Juga sejahtera bersama keluarga,
Capailah cita-citamu,
Lupakanlah diriku,
Kerana aku kenangan lalu,





No comments:

Post a Comment