search

Saturday 20 August 2011

~Aku, Kau dan Dia~



C2T238,
Di situ segalanya bermula,
Persahabatan antara aku, kau dan dia,
Satu langkah yang sama,
Tekad yang satu,
Bagi mencapai impian yang jitu.

Karat-karat nostalgia kita,
Tidak mungkin aku lupa,
Kita ukir pelbagai cerita,
Yang mengundang gelak tawa,
Makin hari bertambah mesra,
Moga ia kekal selamanya.

Setiap pagi,
Kamar kita bising,
Bukan dengan kicauan burung,
Tapi dengan satu suara,
Suara kau bangunkan dia,
Yang asyik dibuai lena,
Sehingga matahari diatas kepala,
Masih belum bangun jua.
Aku, kau dan dia,
Bersama kita mengorak langkah,
Menimba pengetahuan dengan gagah,
Mengharungi kelas tanpa resah,
Walaupun kadang ianya goyah,
Namun semuanya tersusun indah,
Demi memikul harapan mak ayah.

Tika tibanya petang,
Demi mengisi masa lapang,
Terkadang kita kuak lentang,
Terkadang kita ke padang,
Ke padang bersembang-sembang,
Kadangkala mengutuk orang,
Kadangkala berjalan lenggang,
Hingga penat semua hilang,
Dan hati kita senang,
Perut pun menyanyi riang.

Tatkala malam menjelma,
Mana mungkin kulupa,
Kita study bertiga,
Gosok gigi bersama,
Sering bergurau senda,
Saling bertukar cerita,
Cerita yang tiada penamatnya,
Sampai kapan pun jua.

Kini,
Kau ke utara, kami ke selatan,
Kita terpisah dalam perjalanan,
Perjalanan demi mencapai kejayaan,
Perjalanan yang pelbagai tujuan,
Perjalanan yang penuh harapan,
Perjalanan yang mengajar erti kehidupan,
Perjalanan yang perlu diperjuangkan,
Biarlah C2T238 dalam lipatan ingatan,
Menjadi sebahagian cebisan kehidupan,
Jua kenangan sepanjang jalan.

Kau dan dia,
Puisi ini aku cipta,
Ikhlas buat anda berdua,
Moga kalian tidak lupa,
Memori kita bersama,
Jika halangan datang menduga,
Janganlah alpa dan putus asa,
Teruskan melakar impian kita,
Mengejar cita dan cinta,
Doaku agar kita bahagia,
Jauhi sengketa tingkatkan takwa,
Ingatlah satu perkara,
Kau ada aku dan aku punya dia!

No comments:

Post a Comment