search

Wednesday 24 August 2011

~Sejarah Tak Mungkin Berulang~::Part 4::

Pada hari lainnya, kelihatan sekumpulan pelajar seperti membincangkan sesuatu yang serius sambil makan ‘cucuk-cucuk’.
Tembun : Malam ni ada perjumpaan dengan pengarah kolej kan?
Bulat    : Haa, En. M**** nak ceramah pasai pa ntah.
Debab    : Hmmm, weyhhhhh….tak mau pi boleyh dak? Hahahahha
Bulat     : Tue lahh.. Rasa cam tak mau pi jugak. Kak Kurus mesti tak pi.
Tembun : Berani ka weyh. Bukan tak tau time kita nak wat jahat ja, time tu la nak spotcheck .
Debab    : Sungguh aihh noh. Memang selalu camtu pun kan.
Bulat     : Kena berani gak kot mana pun. Tak yah dok pi la. Buang masa ja, bukan watpa pun.
      Pada malamnyaa……. Bilik C2T238 menjadi tempat persembunyian budak-budak yang tidak menghadiri perhimpunan bersama pengarah itu. Cik hanamici dan Hanis pun join sekaki. Kononnya mahu study. Buang masa jangan sekali. Lampu utama kami matikan, yang tinggal hanyalah lampu study. Handphone semua dimati @ disilentkan bagi mengelakkan sebarang bunyi yang tidak dijangkakan. Hidup mereka ketakutan apabila suara felo seperti tahu akan persembunyian tersebut. ‘Keluar!!Keluar!!Saya taw kamu ada kat dalam!’ Hati makin cemas. Kemudian terdengar bunyi pintu diketuk dan digegarkan berkali-kali. Tapi bukan di bilik mereka, bilik jiran tetangga mungkin. Akhirnya, study entah kemana. Terasa seperti patung pula pada waktu itu kerana mereka langsung tidak bercakap. Bergerak pun dengan penuh berhati-hati bagi mengelakkan sebarang bunyi. Tetiba perut Debab berbunyi, ‘kkkkrrekkkkkk’. Diikuti pula perut Bulat, ‘kkrrriiukkkkkk’. Mereka hanya tahan gelak mendengar bunyi-bunyian tersebut. Itulah yang dikatakan perutku perutmu jua. Hampir 2jam juga hidup mereka dalam ketakutan. Namun, semuannya selamat sedangkan pada malam itu, ramai yang ditangkap dan didenda kerana tidak menhadiri perhimpunan tersebut. Nasib menyebelahi mereka. Akhirnya mereka berazam agar tidak sesekali mengulangi perbuatan tersebut.
Perutku perutmu jua’. Boleh dikatakan itulah antara slogan kehidupan mereka. Sesuai dengan nama Tembun, Debab dan Bulat, mereka memang seorang yang kasih dan cintakan makanan. Kemana sahaja mereka pergi, perut harus diutamakan. Pernah suatu ketika dulu, tengahari yang agak hening, Tembun dan Bulat pulang dari kelas, seperti biasa mereka menuju ke kafe bagi membeli makanan. Si Tembun dengan nasi ayamnya manakala Si Bulat dengan nasi putih berlaukkan ikan keli kalau tidak salah. Disebabkan ikan tersebut panjang melebihi polistren, maka terkeluarlah ekor  ikan tersebut. Lagipun, polistrin tersebut dipenuhi nasi, manalah ada ruang untuk si ikan. Kesian kau ikan!! Dalam perjalanan pulang, Tembun dan Bulat pun bergelak ketawa mengenangkan perihal mereka yang sayangkan makanan itu. Ketika asyik bergelak tawa, tanpa disedari, kaki Bulat tersadung tangga. Maklumlah kaki tak panjang mana, jadi agak susah untuknya melepasi anak tangga tersebut. Akhirnya Bulat terdampar di atas tangga tersebut. 
Tembun sebagai kawan yang prihatin dan baik hati hanya mampu beristigfar dan terkejut melihat kejadian tersebut sambil menahan tawa bagi menjaga hati Si Bulat. Namun, melihat polistrin di tangan Bulat yang digenggam erat, terburailah gelak tawa Si Tembun yang ditahan-tahan itu. “Weyh, jatuh bukan main lagi, nasik tak lepas noh? Ekor ikan tu ja tak selamat sebab tak dok dalam polistrin elok-elok.” Gelak Tembun. Bulat turut ketawa lalu berkata, “Halarhhh, pa pun terjadi makanan kena selamatkan dulu.” Kejadian tersebut akhirnya sampai ke telinga Debab kerana slogan utama hidup mereka ialah ‘tiada rahsia antara kita’. Seterusnya, kalau beli makanan ja, mesti berbungkus. Lebih banyak katanya. Selalunya, mereka bungkuskan makanan, kemudian mulalah memanggil-manggil pakcik kafe meminta mangkuk untuk makan di kafe. Itulah antara perangan huduh mereka. Pernah juga mereka memesan 2bungkus minuman, kemudian 1 bungkus ais ketul. Kemudian sampai di bilik mulalah membahagikan air tersebut. Jimat katanya. Ohh yaa.. Mereka memang suka berjimat cermat. Almaklumlah, hidup sebagai pelajar bukannya mewah kann. Hahahahaha…J



Suatu pagi di hujung minggu, jam menunjukkan 9.30pagi. dengan mengenakan sedikit bedak, mereka pergi ke kafe untuk memjamu selera. Seperti biasa, mereka akan bungkus makanan itu. Harga mee, mihun, kueteaw dan nasi goreng tika itu, RM1 sebungkus. Jadi, mereka mengambil kesempatan itu untuk berjimat cermat. Memang penuh polistrin.

“Kita beli siap-siap lah untuk lunch nanti mau.” Debab mengusulkan cadangan yang memang tidak akan ditolak oleh Tembun dan Bulat. Maka pagi itu, mereka beli 2bungkus seorang.     ‘Dah la penuh polistrin, 2bungkus pulak tuh’. Mungkin itulah  yang difikirkan oleh pakcik yang jaga kaunter semasa ingin membuat pembayaran. Kemungkinan saja! Kemudian, mulalah sedikit dialog secara spontan di depan kaunter tersebut.
“Ni yang Kak Kurus kan?” sambil menunjukkan bungkusan makanan tersebut bagi membuang tanggapan pakcik tersebut bahawa bungkusan itu kepunyaan mereka.
“Yaa, ni yang Kak Kurus pesan.. Ni yg blaa….blaaa…blaa….. ……….
Jam menunjukkan 1ptg pada hari yang sama. Mereka menikmati makanan yang ditapau pagi tadi. Tanpa sebarang kata, seperti ada yang tidak kena. Akhirnya terdengar satu suara.       “Weyh, cuba rasa betoi2, macam basi ja kann?". Mereka berpandangan sesama sendiri sambil tersengih–sengih macam kerang busuk. Pengajaran pada hari itu ialah jangan tamak. Sesungguhnya orang tamak selalu rugi.

Boleh dikatakan setiap hujung minggu mereka makan di padang. Berkelah katanya. Yang peliknya berkelah sewaktu matahari mencacak atas kepala. Tak kira masa dah. Masalahnya tiada bantahan. Selalu mereka akan makan tengah hari di bawah pokok di padang sambil mencari ketenangan. Sehinggakan pada suatu hari, sepasang suami isteri warga cina memberikan mereka air kotak. Mungkin kesian melihat 3 sekawan tersebut. Hahahah. Sebenarnya, uncle dan aunty tu selalu nampak mereka makan disitu. Pernah juga pukul 10malam, mereka masih lagi berlegar-legar mencari ‘cucuk-cucuk’ untuk di makan. Apa jenis perut daaaa…… J
Kalau bulan puasa lagii lahhhhh….Wahhh,, kalau hendak bercerita bab makan, memakan, dimakan atau apa sajalah yang berkaitan dengan makanan memang tak akan habis. Mereka sebenarnya amat bersyukur kerana mendapat kawan yang memahami perut masing-masing.

No comments:

Post a Comment