search

Thursday 25 August 2011

~Sejarah Tak Mungkin Berulang~::Part 5::

Kesan daripada makan banyak, lemak di badan pun banyak. Bagi menguruskan kembali badan  yang tidak pernah mahu kurus, Debab mengajak rakannya berjoging. Bagi tidak menghampakan semangat Debab yang berkobar-kobar itu, Bulat dan Tembun mengikut sahaja. Suatu petang yang hening, maka berjoginglah mereka bersama-sama. Kak Erin di depan bilik pun turut serta. Tanpa sebarang warm up, mereka berlari mengelilingi padang yang boleh tahan besarnya. Orang yang bersemangat sekali tentunya si Debab, dia paling hadapan. Akhirnya mereka Berjaya menghabiskan 5 kali pusingan padang. Selepas itu, lenguh-lenguh mula menghinggapi badan mereka, kaki pula sakit-sakit. Yelah, sudah berapa bulan/tahun tidak berlari, tiba-tiba berjoging penuh perasaan tanpa sebarang warming up. Tentunya otot-otot terkejut beruk. Sejak itu, mereka mengurangkan pusingan itu dari hari ke hari sehinggalah kata sepakat diambil bahawa mereka tidak mahu lagi menghabiskan masa dengan berjoging. Hal ini kerana ia mengganggu kehidupan mereka sebagai pelajar, di mana mereka tidak dapat study pada malamnya kerana keletihan. Hahahahaha… alasannnn semata-mataa…

Mereka bukan sahaja kuat makan, tetapi juga kuat study. Pernah suatu hari, mereka study sehingga ke subuh. Meja disusun di ruang tengah bagi memudahkan sesi perbincangan. Boleh dikatakan Debab yang mendominasi perbincangan tersebut kerana antara mereka bertiga, Debablah yang paling menonjol kecemerlangannya. Eiuuwwww… Debab banyak mengajar Tembun dan Bulat. Ketika itu mereka bakal menghadapi PSPM 1, dan ketika itulah dirasakan masa itu emas. Sampaikan hendak pergi bilik air pun terpaksa berfikir dua tiga kali, tidak mahu membuang masa katanya. Selepas solat subuh baharulah mereka melelapkan mata masing-masing. Keesokkannya, kehidupan dirasakan tidak seindah biasa. Mungkin kesan tidur tidak pada waktunya. Iyalah, paksa diri untuk study sampai ke pagi. Tentunya badan sukar menerima perubahan tersebut. Ada yang tidak boleh duduk, ada yang sakit belakang, ada yang sakit paru-paru, dan pelbagai penyakit lain timbul. Hahahaha. Sejak itu, mereka tidak lagi study hingga lupa diri. Sebenarnya mereka bukanlah rajin orangnya, itu adalah kerana study last minute. Mahu atau tidak terpaksalah bersengkang mata menghabiskan silibus yang dipelajari.


Pelbagai pengalaman yang mereka kongsikan di situ walaupun hanya setahun mereka bersama. Pahit manis suka duka telah mereka coretkan dalam kehidupan mereka. Sehari sebelum mereka pulang ke rumah masing-masing, pada petang itu, selesainya paper exam terakhir, mereka berjalan mengelilingi kolej tersebut. Semuanya berbaju merah termasuklah Kak Kurus. Boleh dikatakan di setiap sudut kolej mereka bergambar. Pada malamnya, mereka ke bilik kawan-kawan bagi memohon ampun dan maaf sepanjang perkenalan dan mengucapkan selamat tinggal. Selepas itu, mereka pulang ke bilik untuk mengemas barang masing-masing. Perasaan sedih menyelebungi mereka keesokkan harinya. Entah bila mereka akan ketemu lagi.

Kini, Debab berada di Usm manakala Bulat dan Tembun berada di Ukm. Kak Kurus pula di Unimas. Sejak keluar dari Kmk, mereka belum berjumpa Kak Kurus. Yelah, Kak Kurus jauh. Debab, Bulat dan Tembun pernah berjumpa sekali-sekala. Hubungan mereka tetap seperti dulu, Kenangan dan sejarah mereka dulu tak mungkin akan berulang. Tentunya ia tersimpan rapi dalam ingatan.
P/s : Kepada yang berkenaan, this writing just for you..1437!! Mungkin orang lain tidak mengerti isi cerita ini, namun aku pasti both of you would not forgot all that memory.. Jampa mesti ingat kes pi cc dulu nieh, jangan kata tak mandi…..bla..bla…bla…..create emel…bla…bla…share pc…bla…bla…bla… malu kat orang pulak kalu nak cerita. Biarlah rahsia…J weyh, dulu kan kita tak dak laptop lagi. Asyik pi cc jelah wat assignment bagai kan? Bila dah sebut laptop nieh, teringat satu perkara. Debab ngan Bulat mesti ingat punya lah.       “FAIRY TALES”…. Haa,,, ingat kan?? Sampai sekarang tuan punya badan tak taw. Tak teringin nak pi mintak maaf ka?  Debab, mu  pulak siap backup diri. “ Takpa weyh takpa,, ni kiranya Allah izin. Dan lagi 1 ingat! Benda ni biar pecah diperut jangan pecah dimulut.”..Hehehhe. kena kat kita laaaa…


1 comment:

  1. saya dapat rasakan yang kawan2 awak ni sweet orangnya.. nice to remember :)

    ReplyDelete